Subaru Impreza 2,0 R Ni Impreza nije ono što je nekad bila. Naime, već više od dve godine Subaru muku muči sa kvarovima i različitim pehovima u Svetskom reli šampionatu. Petter Solberg i Chris Atkinson čak i kada stignu do cilja nekog relija i osvoje poene, retko dolaze do pobedničkog postolja. A zadovoljstvo trijumfa već dugo nisu osetili. I tako je za mnoge simbol sportskih uspeha, Subaru Impreza, sada pokazao u drugom, ne baš dobrom svetlu.
Medjutim, u Japanu su odlučili da okrenu list. Ove godine predstavljena je nova serijska Impreza. Baš potpuno nova i bitno drugačija. I odmah je izazvala burnu reakciju, pogotovo onog "tvrdog krila" armije pobornika Subarua, kroz komentare tipa "nije to baš to..."
I definitivno da je "to" trebalo da bude nešto drugo, a ne ono što je prikazano i što je predstavljeno kao nova Impreza. Ali, šta se zapravo desilo i koji su razlozi za ovako drastičnu promenu, zna verovatno samo mali broj ljudi iz Subarua.
Juriš u boj
Ostavimo li po strani WRC i drumsko-trkačke verzije WRX i STi, ovaj "Sub", kako poklonici od milja nazivaju Subaru, zapravo je komforno familijarno vozilo u C segmentu! Da, da... Odbacivši imidž male limuzine sa četvoro vrata (petoro ukoliko se radilo o karavanu), nova Impreza je praktično promenila kategoriju, tako da je sada, ni malo slučajno, u najpopularnijoj klasi na tržištu.
Radi se dakle o hečbeku, sa praktičnim petim vratima, te su joj samim tim direktni konkurenti postali jedan VW Golf, Ford Focus ili novi Peugeot 308! A to nikako - uskliknuće ubedjeni "Subaruovci", a sve zato što su permanentni pogon na četiri točka i bokser motori i dalje specijalitet kuće. I to je tačno, samo to se ne vidi na prvi pogled.
No, ono što odmah upada u oči je stil, lišen svake originalnosti! To ne znači da je nova Impreza ružna, već da se utopila u moru sličnih limuzina, i da kao takva sigurno neće osvojiti nagradu za uspešan dizajn.
Deja vu
Iako pravi unikat na ulicama Pariza, ovako "već vidjena" nije privukla veću pažnju, osim uniformisanih pojedinaca francuske žandarmerije! Pitate se zašto? Jednostavno zato, što je Subaru pre koju godinu pobedio na internom konkursu, te oni poseduju više stotina sada već bivših Impreza STi, koje im služe za brze intervencije.
Inače, poražavajuće malo pažnje za jednu ovakvu legendu. Olakšavajuću okolnost možemo pripisati činjenici da se ovde radi o jednoj više-manje običnoj verziji, lišenoj gotovo svih sportskih atributa. Nema, kao nekada, ogromnih spojlera i halogenih svetala za maglu, a jedina specifičnost je difuzor vazduha pozadi. Nešto slično kao kod Clia RS, samo što je ovaj kod Subarua znatno diskretniji.
Medjutim, i nažalost, na tome se priča ne završava. Kako smo imali prilike da se uverimo, ni WRX ne izgleda baš mnogo atraktivnije i zapažamo samo vizuelne razlike u duploj izduvnoj grani i naravno velikom otvoru za ulaz vazduh na poklopcu motora. Dakle, oni koji od Impreze očekuju markantnu pojavu, neka nade polažu u ultra-sportistu STi. U trenutku kada je pisan ovaj tekst, ista još nije bila predstavljena javnosti, no znajući da su retki sretnici koji sebi mogu priuštiti vozilo te cene i snage (spominje se oko 300 KS), njena pojava može doprineti samo boljem imdžu, a ne i komercijalnom uspehu.
Ono što može imati velikog uticaja na prodaju je najava Impreze sa dizel motorom od dve litre zapremine, sa 150 KS i to u bokser rasporedu cilindara! Ova opcija bi trebalo da ugleda svetlost dana sredinom 2008.
Ima - nema...
Potpuno je razumljiva želja ovog čuvenog japanskog proizvodjača da poveća prodaju na Starom kontinentu, tako da je za oprostiti što je Impreza poprimila atribute neophodne za uspeh kod "širokih narodnih masa". Mislimo pre svega na peta vrata i karoseriju koja ima najbolju prodju na ovom tržištu. Za Evropu je predvidjena samo takva (bez karavana), što baš i nije mudra odluka ukoliko se želi dopasti familijama, naviklim na veliki prtljažnik.
Zbog masivnog diferencijala, prtljažnik Imreze je izuzetno plitak, sa zapreminom od jedva 300 litara (bivša 400 dm3), što je neznatno više od malog Renault Clia ili Peugeota 207! Srećom, obaranjem naslona, bez podizanja sedalnog dela, dobija se potpuno ravna površina, koliko toliko prihvatljiva za transport kabastih stvari.
I mada prtljažnik očigledno nije bio prioritet, to se ne može reći za raspoloživi unutrašnji prostor. On je veoma izdašan, odnosno omogućava da se 4-5 osoba smesti sa lakoćom, što je posve normalno ukoliko se znaju spoljašnje dimenzije. Sa 4,42 m, Impreza je ubedljivo najduža u kategoriji, tako da za kolena putnika pozadi ima više mesta nego li kod pojedinih limuzina u superiornijem segmentu.
Dobar dan tugo!
Odmah po otvaranju vrata uočavamo okvire za stakla koji nisu baš najsrećnije rešeni. Još jedna "dobra stara" vrlina Impreze je otišla u legendu.
Ništa nije bolje ni kada je reč o enterijeru. Sivilo caruje, a stil komandne table, bez preterivanja, podseća na Hondu Civic iz 80-ih godina prošlog veka! Nepovoljan moment po ovu Imprezu je i testiranje jednog Peugeota 308, neposredno pre preuzimanje Subarua, čija unutrašnjost fascinira izborom prijatnih boja i materijala. U poredjenju sa njim, "Sub" nema nikakve šanse, jer je čak i gornji deo komandne table od tvrde i ne preterano kvalitetne plastike, tako da se pozitivna ocena može dati samo pedantnoj završnoj obradi. "Lepo" je, čini se, strana reč konstruktorima ovog automobila.
Medjutim, reč "ergonomija" ovde dobija pun smisao. Odlično oblikovana sedišta, sa integrisanim naslonima za glavu, mogu se spustiti veoma nisko, dok se mali kožni upravljač podešava u svim pravcima. Vozač, bez obzira na telesne dimenzije, čini jedinstven organizam sa vozilom već nakon prvih kilometara, što znači da su sve komande postavljene upravo kako treba. Pohvale upućujemo i velikim preglednim instrumentima, čije se crvene kazaljke (svetle i kada su svetla ugašena) po startovanju motora "zakucaju" u desno, u maniru instrumentacije vazduhoplova.
Jedino što zahteva izvesno adaptiranje je dugme za startovanje, smešteno levo od upravljača. Naime naša Impreza nije imala kontakt ključ, za otključavanje i zaključavanje vozila dovoljno je samo pritisnuti male kontakte na prednjim bravama. Pohvalno, uz opasku da su dizajneri mogli posvetiti malo više pažnje praktičnim detaljima u unutrašnjosti. Za odlaganje sitnica nema previše zgodnih pregrada i polica, a one standardne (u vratima i ispred suvozača), nedovoljne su zapremine.
Ipak, efikasna
I dalje ekstremno efikasna, nova Impreza nije ništa izgubila na voznim karakteristikama. Zahvaljujući permanentnom pogonu sa centralnim diferencijalom i viskokuplerom koji šalje 50:50 procenata snage na prednje i zadnje točkove, zakoni fizike manifestuju se mnogo kasnije nego li kod standardnih vozila. Ukoliko "nos" ipak krene da beži iz krivine, dovoljno je samo jače pritisnuti pedalu gasa, kako bi zadnji kraj napravio zaokret i postavio vozilo u željenu putanju. Super zabavno, koliko i sigurno, a ukoliko je vozač baš preterao sa desnim stopalom, serijski ESP (i ovo je velika novost) efikasno ga vraća u realnost. Mana mu je što reaguje pomalo "brutalno", i što se za jeftinije verzije dobija uz doplatu.
Ovako zdravo ponašanje na putu, nije, kao što bi se moglo pomisliti, na uštrb udobnosti. Amortizeri imaju veliki hod, a ogibljenje iznenadjujuće dobro upija sve vrste oštećenja puta. Sa novom Imprezom zaista nije neophodno eskivirati rupe, posebno ukoliko je obuvena u standardne pneumatike od 16 cola (205/55). Naša je imala "za broj veće cipelice", tako da je buka od kotrljanja i vetra osetna pri višim brzinama.
Svoj doprinos "glasnosti" daju neuobičajeno veliki spoljašnji retrovizori (logično izuzetno pregledni), koji iznad 150-160 km/h prouzrukuju šumove, dok sam motor postaje veoma "prisutan" u kabini.
Sa druge strane, brzinomer može da pokaže i više od 200 km/h. No, realno prema našim GPS merenjima Impreza 2,0 dohvati maksimalno 193 km/h.
Ograničena ponuda
Osim što ima samo jedan oblik karoserije, nova Impreza trenutno je na raspolaganju sa isključivo tri benzinska agregata. Najslabiji 1,5 litara sa 107 konjskih snaga, koji smo testirali u prethodnoj generaciji, gde se pokazao nedovoljno snažnim za ambiciju vožnje zvanu Impreza. Daleko više temperamenta poseduje onaj od 2,5 litara sa turbo punjačem i 230 KS (verzija WRX). Problem je što za njega treba izdvojiti najmanje 31.500 evra, tako da se testirani dvolitarski pokazao kao najbolji kompromis.
Početna cena modela na testu je bezmalo 22.000 evra, dok je sa paketom opreme R Sport, skuplja za 1.300 evra. Od dodataka poseduje automatski klima uredjaj, sistem za otključavanje i startovanje bez ključa, radio-CD (šaržer za 6 diskova) sa komandama na upravljaču, regulator brzine, ksenon svetla sa prskalicama, električne podizače za sva četiri stakla, aluminijumske naplatke od 17 cola, i pneumatike dimenzija 205/50 R17, ESP, šest vazdušnih jastuka...
Nije loše, no za metalik-boju mora se doplatiti još 400 evra, a za kožna sedišta 1.600 evra, dok GPS sa kolor ekranom košta astronomskih 2.400 evra, a za automatski menjač treba dopunskih 1.500 evra. Ovaj poslednji na raspolaganju je za agregate od 1,5 i 2,0 litre. Da ne bi bilo zabune, sve navedene cene su one koje važe za kupce u EU sa obračunatim porezima.
(Vrele Gume)